Jak získat ty nejlepší Affiliate partnery, kteří budou prodávat váš produkt nebo službu

Návodů jak to udělat je napsaných mraky, ale žádný z nich nenapsal opravdu velký affiliate partner, takže všechno je většinou jen někde vyčtená teorie, která zní hezky, ale nefunguje.

A protože dostávám neustále žádosti, abych podpořil ten či onen affiliate program bez toho, abych dostal jedinou správně napsanou nabídku, sepsal jsem základní návod, jak na to.

Zjistěte si o affiliate partnerovi co nejvíce

Není nic trapnějšího, než když jste profík na online marketing a PPC reklamu a někdo vám pošle poptávku, jestli byste nechtěli za provizi prodávat jeho domácí kečup. True story.

Takže než pošlete affiliate partnerovi svoji nabídku, přihlašte se do jeho databáze, přečtěte si jeho blog, sledujte ho na Facebooku a dívejte se, o čem píše, co ho zajímá. Pokud máte podobný produkt, máte z půlky vyhráno.

Pošlete ta správná čísla

Každý affiliate partner si chce v první řadě vydělat. Je to totiž jeho práce, které se věnuje naplno a jeho čas a reklamní prostor je omezený.

Takže řekněme, že každá emailová databáze unese v průměru 6 mailingů za měsíc, aniž byste ji přetěžovali. I tohle zní jako vysoké číslo, přesto to chytří hráči umí udělat tak, že to příjemci emailů ani nepoznají.

Takže v průměru má partner k dispozici 6 malingů za měsíc a většinou má mailingový plán. Které produkty do něj zařadí, záleží v první řadě na tom, kolik prodejů z takového mailingu získá a kolik celkově na provizích vydělá.

Má 6 výstřelů na měsíc. Z každé rány může mít buď kosáka, zajíce nebo muflona. Sami si řekněte, když vás každý výstřel stojí stejně času a energie, zda chcete mít na konci měsíce ve spíži 6 kosáků nebo šest muflonů.

Takže v první fázi mě zajímají tato čísla:

  • Konverzní poměr, tzn. jaké procento lidí, kteří přijdou na vaše stránky koupí placený produkt
  • Výše provize, kolik mi zaplatíte za každý prodej

Z toho si můžu udělat jednoduchý propočet, kolik peněz získám z každé tisícovky lidí, kterou na vaše stránky pošlu a jaký budu mít díky tomu výnos na zaslaný klik (EPC).

Pokud tedy bude konverzní poměr v průměru 1% a provize 500 korun vím, že z každé tisícovky lidí, které k vám pošlu, získám 10 prodejů a provizi 5000 korun.

Výnos na klik (EPC – Earning per Click) bude v tomto případě pak 5 korun.

Opravdového profíka poznám podle toho, že mi takové statistiky nejen pošle sám, takže to nebudu muset počítat, plus že mi taková čísla pošle nejen v průměru, ale i pro každý druh návštěvnosti zvlášť. 

Tzn. pošle mi čísla jak průměrná, tak čísla pro návstěvnost z Emailingu, PPC, článku na blogu apod. 

Ve výsledku to pak může vypadat třeba takhle:

 EmailingFacebookPPCČlánek na blogu
Návštěvnost (kliknutí)1000100010001000
Konverzní poměr10%0,5%2%4%
Počet prodejů10052040
Provize za objednávku500 Kč500 Kč500 Kč500 Kč
Výnos50.000 Kč2.500 Kč10.000 Kč20.000 Kč
Výnos / klik (EPC)50 Kč2,5 Kč10 Kč20 Kč

Vidíte ten rozdíl oproti tomu, než když mi někdo napíše jenom dobrý den, tady je můj affiliate program, podpoříte mě?

Tady stačí jeden pohled a hned víte, že máte před sebou profíka. Současně stačí jeden pohled a hned vím, kolik jsem schopen přivést lidí z toho kterého druhu návštěvnosti a hned si můžu spočítat výnos z každé aktivity, kterou tomu věnuji.

Můžu si třeba vybrat jen některé druhy návštěvnosti, protože ze zkušenosti vím, že něco z toho umím lépe a díky tomu i moje výsledná čísla budou lepší, než čísla zaslaná. A naopak, že třeba reklamu na Facebooku nebudu dělat vůbec, protože pokud v průměru generuju klik z Facebooku za 4 koruny, tak bych na produktu z výše zaslaných čísel prodělal.

Někdy zase můžu dostat tak zajímavá čísla, že poznám jasný bestseller a postavím kolem tohoto produktu/tématu celý nový web a jeho návštěvnost budu za provizi přeposílat dál.

Všechno je možné. Ale čísla jsou klíč k pozornosti. Bez nich je to jen další email, který skončí v koši.

Prodejte sebe i svůj produkt

Takže poslali jste správná čísla, máte partnerovu pozornost, ale čísla nejsou všechno.

Přichází na řadu otázka, kdo jste a jaký je váš produkt.

Protože když partner pošle do databáze špatný produkt nebo dá doporučení na člověka, který jeho zákazníky zklame, vina padne něj. A takový zákazník už od něj nikdy nekoupí.

Upřímně, za to žádná provize nestojí.

Takže se musíte prodat. Nejdříve vás a pak vás produkt.

Jste nováček nebo už jste na trhu nějaký pátek? Píšete blog? Můžu vidět vaši další práci? Děláte i nějaké živé akce, máte živá vystoupení, pořádáte kurzy?

Každý bod se počítá. “Mám tady nový ebook a chci ho prodat” je nejhorší, “dělám všechno výše popsané a ještě něco navíc” hraje logicky ve váš prospěch.

Napište něco o sobě, prodejte se, řekněte proč bych vám měl věřit, proč bych si měl vybrat právě Vás.

A co se týká produktu?

Tady jednání většiny nechápu vůbec. 9 lidí z deseti mi napíše, jestli podpořím jejich produkt, ale nepošlou mi ho, abych se na něj mohl podívat.

Tomu fakt nerozumim. Jak mám říct, jestli něco doporučím, aniž bych to viděl?

Takže pokud chcete, aby vás někdo vůbec poslouchal, pošle mu nejdřív svůj produkt. Fyzicky, v PDF, pokud je to online kurz, pošlete přístupové údaje.

Když jsem dělal kampaň kurzu Z NULY NA STO, všichni oslovení partneři dostali nabídku přístupu do kurzu HNED v úvodním emailu. Bez podmínek, bez příslibu, jestli mě v kampani podpoří nebo ne – prostě jestli chceš vidět, co se bude prodávat, řekni a já ti pošlu přístupy obratem.

Pokud chystáte větší kampaň, doporučuji také udělat setkání affiliate partnerů předem, před startem kampaně, jejich zapojení bude tisíckrát větší, když jim dáte ochutnávku naživo. Ukážete jim, co budou propagovat a oni sami na vlastní kůži okusí, jaký dopad to bude mít na lidi v jejich databázi. 

“Osahání” produktu, ať už naživo nebo virtuálně funguje. Bez toho vám velký hráč do hry nepůjde.

Nebuďte šmudla

Zní to surově, ale tohle je zásadní věc. Každý partner v jakémkoli vztahu oceňuje jednu věc a tou je velkorysost. Ta ukazuje, že si věříte, víte co děláte a nic neunavuje velkého hráče víc, než dohadování se o každou kačku.

Velký hráč chce hrát, ne smlouvat o halíře.

Obchod je hra, která když se hraje dobře,  peníze nejsou problém. Peněz je na trhu hromady, stačí jen dělat produkty a prodávat je. Poptávka převyšuje milionkrát nabídku.

Lidstvo se nudí a chce kupovat. Bavit, učit se, jít dopředu. Já třeba nechápu proč se někdo učí mandarinštinu, ale to nic nemění na faktu, že se tyhle kurzy plní a prodávají.

Trh je veliký a peněz je dost pro všechny.

Takže nabídněte super provize, ukažte, že chápete hodnotu spolupráce.

Nastavte platnost cookies na maximum, přemýšlejte, jak platit affiliate partnerovi co nejdéle a co nejvíce. Tím zvýšíte jeho výnos na klik a on může časem začít pracovat třeba jenom pro vás. Ostatně proč taky ne, když mu vymyslíte model, díky kterému s Vámi vydělá víc, než s kýmkoli jiným.

Tohle je velkorysost. Tohle funguje. Takže přestaňte přemýšlet to tom, jak partnera oškubat, jak ho donutit, aby pracoval pro vás a přitom jste mu museli zaplatit co nejméně. Přemýšlejte o tom, jak to udělat zajímavé právě pro něj. Přemýšlejte o tom, jak mu naservírovat nabídku, která se neodmítá.

Poslední věc. Neurážejte se.

Někdy to prostě nevyjde. Já si třeba vybírám nabídky jen na základě osobních doporučení od lidí, které znám delší dobu. Ale první odmítnutí neznamená, že to nevyjde příště. Většina lidí se urazí a už se nikdy nevrátí zpět. Byli odmítnuti a tím pro ně přestanete existovat. Přitom na tom stačí zapracovat, dát tomu čas, změnit něco z výše popsaného a za pár týdnů nebo měsíců může být všechno jinak.

Martin Kalina
Internetový marketér, specialista na PPC reklamu. TOP Affiliate partner. Jeho kampaněmi prošlo přes 10 miliónů lidí. Autor názvu řady cukrovinek Modré z nebe, spoluautor programu Z NULY NA STO, případové studie webu, vytvořeného za 24 hodin, s výnosem přes 100 000 Kč.